دست یابی به دانش فنی و تولید کود گرانول جهت اصلاح بستر و کاهش شوری خاک در جهاددانشگاهی استان سمنان

/جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/
با تلاش محققان و پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان، ضمن دست یابی به دانش فنی، نمونه اولیه کود گرانول آهسته-رهش حاوی ترکیبات مغذی و کانی های معدنی جهت اصلاح بستر و کاهش شوری خاک در استان تولید شد.
دست یابی به دانش فنی و تولید کود گرانول جهت اصلاح بستر و کاهش شوری خاک در جهاددانشگاهی استان سمنان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان با توجه به غنی بودن کشورمان ایران از نظر منابع معدنی، همواره فرآوری مواد معدنی به منظور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده یکی از دغدغه­های مهم بخش معدن بوده است.

وجود اقلیم های مختلف آب و هوایی از یک سو، و تنوع بالای محصولات زراعی و دامی  از سوی دیگر، ظرفیت ها و توانمندی های فراوانی برای استقرار و گسترش کشاورزی ارگانیک در ایران به وجود آورده است.

به منظور بهره گیری از پتانسیل های معدنی موجود در استان و رفع نیازکشاورزان، تولید کود گرانول آهسته-رهش در دستور کار قرار گرفته  است. این محصول دانش بنیان که برای اولین بار در کشور توسط محققان جهاد دانشگاهی با فرمولاسیون خاص تولید شده است، حاوی چندین ماده معدنی و ترکیبات اورگانیک است.

کانی های معدنی مورد استفاده در فرمولاسیون این کود هر یک ویژگی منحصربه فردی در اصلاح بستر خاک و تأمین مواد مغذی (عناصر ماکرو و میکرو) جهت رشد گیاه دارند. ویژگی های بارز این کود در اصلاح خاک شامل: کاهش شوری خاک، تنظیم pHخاک، افزایش جذب رطوبت خاک، نفوذ بهتر هوا و آزادسازی تدریجی مواد مورد نیاز گیاه است.

به طور کلی در این طرح سعی شده بجای استفاده از ترکیبات شیمیایی و مواد فرآوری شده، از کانی­های معدنی و مواد اورگانیک جهت تولید کود گرانول استفاده گردد، به گونه­ای که محصول تولیدی بهترین شرایط را از نظر اصلاح بستر خاک و تامین مواد مغذی برای گیاه داشته باشد.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی سمنان جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی استان سمنان استان سمنان سمنان چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :